Projekty i programy

PROGRAM DLA SZKÓŁ

O programie

Program dla szkół to unijny projekt koordynowany przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, który polega na dostarczaniu dzieciom owoców, warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych.
Głównym celem programu jest kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych poprzez dostarczanie uczniom produktów mlecznych oraz owocowo-warzywnych. Dzięki temu dzieci od najmłodszych lat poznają smaki zdrowych przekąsek.
Ambasadorem Programu dla szkół jest postać Chrumasa – animowanego bohatera, który w zabawny sposób prezentuje dzieciom zasady zdrowego odżywiania. Program dla szkół to unijny projekt będący kontynuacją dwóch programów: Mleko w szkole oraz Owoce i warzywa w szkole.

KLIKNIJ po szczegóły 🙂



SPORTOWE TALENTY

O programie

Program Sportowe Talenty jest realizowany przez Ministerstwo Sportu i Turystyki we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Jego celem jest zdiagnozowanie poziomu kondycji fizycznej dzieci w polskich szkołach oraz wyszukiwanie najbardziej utalentowanych sportowo uczniów. Fundamentem programu jest koncepcja sprawności fizycznej warunkującej zdrowie (Health Related Fitness), zaś narzędziem pozwalającym na operacjonalizację działań platforma informatyczna SportoweTalenty.pl

KLIKNIJ po szczegóły 🙂

 



EUROWEEK

O programie

EUROWEEK to program, który został zapoczątkowany na Ziemi Kłodzkiej już w 1994 roku przez grupę studentów zainteresowanych integracją europejską, demokracją, działaniami społeczno-kulturowymi i rozwojem społeczności lokalnych.
W tym roku również nasi uczniowie mają okazję realizować międzynarodowy Program Euroweek, który ma na celu rozwój zdolności intelektualnych, przywództwa, kreatywności, komunikacji oraz umiejętności interpersonalnych u wszystkich uczestników, poprzez stosowanie różnorodnych technik, podejście formalne i nieformalne i ponadkulturowe, co pomoże przygotować uczestników do integracji i zrozumienia obecnego świata. Językiem do komunikacji jest głównie język angielski.

 

Oto prezentacja z udziałem naszych uczniów > PREZENTACJA

KLIKNIJ po szczegóły 🙂

SZKOŁA DOSTĘPNA DLA WSZYSTKICH

O projekcie

Instytut Badań Edukacyjnych, UNICEF oraz Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy  z uczelniami i organizacjami pozarządowymi realizują projekt “Szkoła dostępna dla wszystkich” (Accesssible School for All).
Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów) w zakresie udzielania adekwatnego do potrzeb wsparcia dla wszystkich grup odbiorców (dzieci/uczniów, rodziców, nauczycieli). 

Projekt dostarczy narzędzi pomocnych w prowadzeniu zajęć wychowawczo-specjalistycznych, w tym integracyjnych, zapewniających poczucie wspólnoty wśród dzieci i uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów będących uchodźcami
z Ukrainy oraz dbałość o budowanie przyjaznego klimatu w klasie/szkole w ramach ochrony zdrowia psychicznego dzieci i uczniów.

Konsultacje w ramach projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich (UNICEF-ASA)” będą dotyczyć problemów z następujących obszarów: psychiatria, pomoc psychologiczno – pedagogiczna obejmująca psychoterapię, psychoterapię uzależnień
i psychologię kliniczną, wsparcie edukacyjne dzieci i młodzieży: prawne aspekty procesu kształcenia specjalnego, technologie wspomagające funkcjonowanie osób
z niepełnosprawnościami, wsparcie osób z doświadczeniem migracji.

KLIKNIJ po szczegóły 🙂

LAPTOP DLA UCZNIA

O projekcie

Program „Laptop dla ucznia” to rządowa inicjatywa, której celem jest wsparcie dzieci i młodzieży w rozwoju kompetencji cyfrowych. To dziś tak fundamentalne umiejętności jak czytanie, pisanie, dodawanie, odejmowanie, mnożenie czy dzielenie. Bez nich nie sposób funkcjonować we współczesnym świecie wykorzystującym w życiu codziennym i pracy technologie cyfrowe. A bez rozwoju kompetencji cyfrowych nie uda się zbudować nowoczesnego, odpornego społeczeństwa i co za tym idzie – konkurencyjnej gospodarki.

Realizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji program zakłada, że każdy uczeń IV klasy szkoły podstawowej w Polsce otrzyma na własność bezpłatny laptop. Sprzęt może być wykorzystany do nauki, rozwoju kompetencji cyfrowych oraz talentów i zainteresowań. Wsparciem objęci zostaną uczniowie szkół publicznych i niepublicznych.

KLIKNIJ po szczegóły 🙂

GODZINA DLA MŁODYCH GŁÓW

O programie

10 października 2023 roku w Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego rusza pilotażowy program profilaktyczny „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW” Fundacji UNAWEZA, który jest odpowiedzią na rosnący kryzys psychiczny wśród młodych osób i zapotrzebowanie osób uczniowskich, rodziców oraz nauczycieli i nauczycielek na otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym.

Jest to cykl lekcji, które będą się odbywały raz w miesiącu od października do końca roku szkolnego 2023/24. Do udziału w pierwszym pilotażowym roku realizacji programu zgłosiło się 1330 szkół i placówek oświatowych. Program będzie ewaluowany i rozwijany.

Program profilaktyczny jest ogólnopolski, ogólnodostępny, dobrowolny i całkowicie bezpłatny. Jego zaletą jest przejrzystość, prostota i intuicyjność. Punktem wyjścia do jego powstania były wyniki badań „MŁODW GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”, w którym udział 184 tys. osób uczniowskich z całej Polski (raport z tych badań jest dostępny na stronie www.mlodeglowy.pl).

Program profilaktyczny „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW” ma na celu wsparcie dzieci i młodzieży, a także nauczycieli i nauczycielek w działaniach z obszaru profilaktyki zdrowia psychicznego, które będą prowadzone podczas roku szkolnego według ośmiu opracowanych scenariuszy. Program został stworzony przez specjalistki: Aleksandrę Kuberską i Martę Jagodzińską – psycholożki tworzące Emocjonalia, a także Weronikę Snoch i Angelikę Friedrich z Nastoletniego Azylu oraz Justynę Żukowską-Gołębiewską – psycholożkę, reprezentantkę Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Psychologów i główną Koordynatorkę programu profilaktycznego „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW”.

KLIKNIJ po szczegóły 🙂

ZMYSŁOCZUŁE SZKOŁY

O projekcie

Wyciszamy przerwy.
Wyciszamy szkoły.
Wyciszamy się.

Zmysłoczułe szkoły to projekt skierowany do przedszkoli, szkół podstawowych
i ponadpodstawowych polskich, polonijnych i międzynarodowych oraz instytucji pracujących z dziećmi i młodzieżą.

Tworzymy miejsce przyjazne dla zmysłów.

KLIKNIJ po szczegóły 🙂

Szkoła Patriotów

O projekcie

Nasza szkoła włączyła się do udziału w Wojewódzkim Projekcie Edukacyjnym Szkoła Patriotów, zainicjowanym przez Śląskiego Kuratora Oświaty.
To patriotyczne przedsięwzięcie ma na celu podkreślenie roli miejsc pamięci w kształtowaniu poczucia tożsamości narodowej i kulturowej, pielęgnowanie tradycji poprzez propagowanie wiedzy o ważnych wydarzeniach
i postaciach z historii kraju i regionu.

Uczniowie naszej szkoły wraz z opiekunami od dawna uczestniczą w pracach i projektach, dzięki którym podtrzymywana jest pamięć o bohaterach i wydarzeniach ważnych dla historii naszej Ojczyzny i regionu. Należy tu wspomnieć chociażby o projektach: Pamięć 81, Żonkile w naszej szkole czy BohaterON.

Wiedza na temat miejsc, faktów i postaci związanych z walką o niepodległość, bohaterstwem i męczeństwem upowszechniana jest nie tylko podczas lekcji historii, języka polskiego. Młodzież naszej Szkoły poznaje historię najbliższej okolicy podczas spacerów historycznych, zajęć o tematyce regionalnej, konkursów, projektów jak również poprzez sprawowanie opieki nad grobem naszej patronki Emilii Zawidzkiej.

Przystępując do projektu, pragniemy kształtować wśród dzieci i młodzieży szacunek dla przeszłości i tradycji, dziedzictwa narodowego i kulturowego, pielęgnować tradycje patriotyczne, propagować wiedzę o ważnych wydarzeniach z historii kraju i regionu.

 W związku z projektem Szkoła Patriotów, w sposób szczególny zamierzamy upamiętnić patronkę naszej szkoły – Emilię Zawidzką.
Co za tym idzie propagować wiedzę na temat licznych miejsc związanych z jej osobą w naszym mieście – Dąbrowie Górniczej.

Z życiem patronki Szkoły Podstawowej nr 30 im. Emilii Zawidzkiej związanych jest wiele miejsc w Dąbrowie Górniczej. W celu realizacji Projektu wybrane zostały te najważniejsze: Siedziba pierwszego Prywatnego Liceum Żeńskiego w Dąbrowie Górniczej na której umieszczona jest pamiątkowa tablica – ul. 3-go Maja 10 (dawniej ul. Klubowa 10). Resursa - siedziba przeniesionego w 1927 r. Gimnazjum – ul. 3-Maja 11. Grób patronki znajdujący się na Cmentarzu Komunalnym w Dąbrowie Górniczej, przy ul. 11 Listopada

Emilia Zawidzka urodziła się w 1861 r. w Kostomłotach na Polesiu. W 1880 r. zdała egzamin nauczycielski i uzyskała uprawnienia do nauczania matematyki.
Zawidzka osiedliła się w Dąbrowie w 1900 roku. Mieszkała przy ulicy Klubowej 10 (obecnie ul. 3- Maja 10) w trzypokojowym mieszkaniu.

W 1900 r. wraz z Heleną Prażmowską założyły pierwszą w dziejach Dąbrowy Górniczej prywatną szkołę ogólnokształcącą, czyli Gimnazjum Żeńskie.
E. Zawidzka była kierowniczką szkoły aż do roku 1927. W 1923 r. oddzielono szkołę podstawową, pozostawiając ją w dawnym budynku, a gimnazjum zostało przeniesione do budynku Resursy. W 1927 r. Emilia Zawidzka zmarła. Spoczywa na Cmentarzu Komunalnym w Dąbrowie Górniczej. Pośmiertnie odznaczona została Krzyżem Zasługi. Szkołę, która istniała w Resursie do 1939 r. przejęła Leokadia Młodzianowska – Dzikowska. W latach 50. ubiegłego wieku jej nagrobek, dzięki staraniom byłych uczennic, został odnowiony.

Miejsca pamięci związane z patronką Szkoły Podstawowej nr 30 w Dąbrowie Górniczej:
– Tablica pamiątkowa umieszczona na budynku siedziby pierwszego Prywatnego Liceum Żeńskiego w Dąbrowie Górniczej. Wtedy szkoła znajdowała się przy ulicy Klubowej 10, po zmianie nazwy  jest to ulica 3-go Maja 10. Autorem tablicy jest Marian Osowski, została ona odsłonięta 14.10.1990 r. w 90-tą rocznicę otwarcia Liceum. Do odzyskania niepodległości, szkoła była jednym z ośrodków polskości
i patriotyzmu w Dąbrowie Górniczej.
– Budynek Resursy, który w 1923 r. stał się siedzibą przeniesionego z pierwotnej lokalizacji Gimnazjum.
– Grób Emilii Zawidzkiej.

Koordynator projektu na początku planowania działań związanych z Projektem Szkoła Patriotów założył, że mają one być dostosowane do każdej grupy wiekowej
w Szkole Podstawowej nr 30 im. Emilii Zawidzkiej w Dąbrowie Górniczej.
Dla klas najmłodszych zarówno podczas zajęć edukacyjnych, bibliotecznych jak i opiekuńczo – wychowawczych zaproponowane zostały przede wszystkim zajęcia plastyczne, quizy, krzyżówki czy tworzenie plakatów. Dla uczniów nieco starszych przygotowane zostały prezentacje na temat Patronki i jej działań. Natomiast dla uczniów klas 7 i 8 koordynator przygotował i przeprowadził zajęcia stacjonarne – zapoznanie młodzieży z architekturą Dąbrowy Górniczej – zarówno tą z przełomu wieków jak i współczesną (ze szczególnym naciskiem na ul. 3-Maja).
A także zajęcia poza szkołą – dwa spacery edukacyjne „Śladami Patronki”. Podczas którego uczniowie zapoznani zostali budynkiem pierwszego prywatnego Gimnazjum w Dąbrowie Górniczej, tablicą pamiątkową umieszczoną na jego fasadzie oraz budynkiem Resursy, gdzie mieściła się siedziba przeniesionego w 1923 r. Gimnazjum. Dwukrotnie uczniowie starszych klas odwiedzili grób Patronki.

Dodaj komentarz